Spannend weekend... - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Romy Wouwe - WaarBenJij.nu Spannend weekend... - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Romy Wouwe - WaarBenJij.nu

Spannend weekend...

Door: Romy

Blijf op de hoogte en volg Romy

20 Maart 2016 | Turkije, Istanbul

Hoihoi,

Na twee weken dan weer een reisblog online. Op stage heb ik de afgelopen twee weken doorgebracht bij de Cool Cats, de 3-jarige. De eerste twee dagen was dit erg lastig, omdat de teacher van dit klasje geen stem had vanwege ziekte. Hierdoor werd ik dus eigenlijk in het diepe gegooid. Ik heb geprobeerd gewoon zo goed mogelijk mee te doen en de co-teacher te helpen. Dit ging op zich wel goed, maar het was toch lastig, omdat ik niet wist wat ze van mij verwachtte. Na twee dagen had de teacher gelukkig haar stem weer terug en kon zij mij wat meer vertellen. Ze heeft vaak aangeven wat ze van me wilde en wat ik voor haar kon doen. Wat ik wel jammer vind, is dat wij niet als kracht worden gezien. Wanneer er 1 leerling zijn handen wilt wassen, mag ik dit niet samen met hem/haar doen, maar moet er altijd toezicht zijn. Dit omdat het een privéschool is en wij dus niet genoeg gekwalificeerd zijn om alleen met de kinderen te zijn. Ik hoop dat dit over een aantal weken wel verandert, omdat het vervelend is dat wij niet ons eigen werk kunnen doen en er dus altijd iemand op dezelfde kinderen let als ik. Zo probeer ik ook wel eens een 'ruzietje' op te lossen tussen kinderen, maar voordat ik hier de kans toe krijg, wordt er al ingegrepen. Hierdoor kan ik zelf natuurlijk minder veel leren over hoe ik dit zelf kan doen in de praktijk. Ik zie wel hoe zij het doen, maar zelf krijg ik niet de kans om het ook toe te passen.

Natuurlijk is het niet alleen maar negatief. Ik leer súperveel van positive reinforcement en hoe ze dat inzetten. Zo zie ik nu dat de teacher van de Tiny Turtles andere woorden en gebaren gebruikt dan de teacher van de Cool Cats. Dat wil niet zeggen dat de één beter is, maar het is gewoon leuk om te zien hoe iedereen een eigen vorm geeft aan positive reinforcement en daarbij kan ik ook mijn eigen dingetjes pikken uit hun methodes. De klas van de Cool Cats is heel leuk, maar ook heel druk en lastig. Wat dat betreft gaat mijn voorkeur dus uit naar de twee-jarige, want wat was ik dol op die kleine snoetjes! Ook merk ik dat de Cool Cats al veel zelfstandiger zijn en je dus eigenlijk weinig hoeft te helpen. Bij de Tiny Turtles kon dit wel en voelde ik mij dus ook wat meer een 'medewerker'. Misschien dat dit ook wel een doorslaggevende factor is van mijn favo klas tot nu toe.

Vanaf morgen zal ik twee weken doorbrengen bij de Shining Stars. Dit zijn de leerlingen van 5-6 jaar oud. Dit is maar een klasje van ongeveer 7 leerlingen, dus het zal nog rustiger zijn. Na de Shining Stars mag ik nog twee weken doorbrengen met de Terrific Tigers (4-jarigen). Na deze 8 weken oriëntatie gaan we kijken hoe alles het beste ingedeeld kan worden, waardoor wij vorm kunnen geven aan ons stageplan.

Naast stage, heb ik natuurlijk ook een erg leuk weekend gehad toen ons mam en soof hier waren! De eerste dag (donderdag) ben ik ze op gaan halen in Taksim, waar ze aankwamen met de bus. Met een taxi zijn we naar ons appartement gegaan. Veel taxi's wilden ons niet brengen, vanwege het drukke verkeer. Gelukkig zag ik een taxi van de Trump Towers, wat toevallig om de hoek is van ons appartement. Deze wist wel een binnendoor weggetje. Jeetje wat een rit was dat. Steile heuvels op en af, toeterende auto's, file's, noem maar op. Gelukkig kon hij goed rijden en kwamen we na ongeveer 15 minuten aan op bestemming. Ik heb mam en soof even snel het appartement laten zien en daarna zijn we naar de grote bazaar gegaan. Natuurlijk gingen we eerst eens even het mooie goed bekijken dat daar verkocht wordt. Soof blijgemaakt met een tas (alvast voor dr verjaardag) en mam blij met een mooi sieraad uit mn favo juweliersbazaarwinkeltje. Nadat we nog wat verdwaald etc. raakten, zijn we richting Istiklal gegaan (ik weet het, deze straat komt later in mijn blog nog een keer voor). Hier hebben we lekker gegeten.

De volgende dag zijn we begonnen met baklava bij het beste tentje van Istanbul, erggg lekker! Vervolgens zijn we over de Galatabrug gelopen richting de Spice Bazaar. Hier hebben we lekker wat Turkish Delight gekocht en zijn we vervolgens naar boven geklommen richting Valide Han (het mooie uitkijkpunt over de stad). Het was echt een doolhof in dat gebouw/dorp waar we naar boven moesten lopen. Allerlei plekken gezien en uiteindelijk ook de plek waar we wilden zijn. Hier hebben we wat mooie foto's genomen en genoten van het uitzicht. Nadat we er genoeg van hadden zijn we richting Sultanahmet gegaan. We wilden graag de Blauwe Moskee in, maar helaas was deze al dicht. Wel was het erg mooi op het plein nu het donker was. De Blauwe Moskee en de Aya Sofia waren erg mooi verlicht. Vervolgens wilde ik mam en soof een restaurant in de Trump Towers laten zien, waar wij (Donna, Rosan en ik) altijd erg lekker eten. Helaas was het te luidruchtig, omdat er een orkest aan het oefenen was. Echt een leuke eetgelegenheid was het dus even niet. Vervolgens na lang wikken en wegen aan de overkant een burger gegeten, welke overigens ook erg lekker was!

Op zaterdag zijn we weer terug gegaan naar Sultanahment. Hier hebben we eerst weer lekker wat baklava op en vervolgens zijn we richting de Blauwe Moskee gegaan om deze toch ook even van binnen te zien. Natuurlijk was Romy weer de enige die een lange rok aan moest. NAdat mam en soof deze bezienswaardigheid ook hadden gezien, zijn we richting Kadiköy gegaan (het aziatische gedeelte). Jammer genoeg was het erg fris deze dag (in tegenstelling tot de andere dagen) en was ik dus veel te koud gekleed. Eenmaal in Kadiköy zijn we op zoek gegaan naar een lekker restaurantje om te eten. Gezellig met het voetbal op tv hebben we gegeten. Naast ons supporters die juichten zodra er een doelpunt viel. Na het eten vonden we dat we ook wel een lekker toetje verdiende, zoiets als een wafel met chocola en aardbei en banaan. JAM wat was dat smullen en gezellig! Uiteindelijk de laatste boot teruggepakt naar Karaköy en vanaf daar met de Tünel naar Istiklal gegaan, hier hebben we nog wat mooie Turkse Hamam doeken gekocht en vervolgens zijn we naar huis gegaan.

Zondag, de laatste dag, hebben we eerst lekker ontbeten met banaanpannekoekjes met aardbeien. Vervolgens hebben we de koffers ingepakt en zijn we richting CEVAHIR gegaan, het grote winkelcentrum. Hier hebben we de koffers in een kluisje gepropt en zijn we eerst even gaan ontspannen bij de Starbucks (ssst.. dit was al de 4e starbucks dit weekend). Mam is daar even blijven zitten en ik met mn zuske even rondgelopen. Allebei nog wat kleding gekocht dus helemaal prima! Mam kwam vervolgens met ons mee naar een andere verdieping en hier hebben we ook nog even rondgekeken. Rond kwart voor 4 zijn we de koffers gaan halen en hebben we de metro naar Taksim gepakt. Hier hebben we nog even wat baklava gehaald en vervolgens heb ik mam en soof naar de bus gebracht. Tot zo ver ons leuke, gezellige tripje. MISS YOU EN WAS GEZELLIG EN LEUK !!!

Dit weekend was het wel wat anders, om even met de deur in huis te vallen na zo'n leuk verslag. Woensdag werden wij op stage al gewaarschuwd dat we dit weekend beter thuis konden blijven, omdat er zondag een Koerdische feestdag zou zijn (Koerdisch nieuwjaar) en er dus dreigingen waren voor aanslagen. Na een tijdje wikken en wegen hebben we dus ook besloten om vrijdag niet op stap te gaan (in de straat Istiklal). De volgende ochtend werd ik wakker met een bericht op mijn facebook tijdlijn: 'Explosie gehoord in drukke winkelstraat in Istanbul'. Jullie snappen wel dat ik gelijk naar mn roomies ben gerend om dit aan hen te vertellen, gelukkig hebben we er zelf niks van meegekregen. Wel hebben we besloten om ons dit weekend dus op te sluiten in huis. We zijn gisteren wel even uit eten gegaan, maar gewoon in de buurt. Onze wijk is totaal niet toeristisch, dus ik maak me hier geen zorgen over aanslagen. Wel mijden we nu en komende week even de drukke trekpleisters en kijken we goed om ons heen. Vandaag viel helaas ook nog eens de stroom uit voor twee uur (wat hier blijkbaar erg normaal is). Mijn laptop was niet opgeladen dus ik kon welgeteld 30 minuten aan mijn schoolwerk. Gelukkig kwam de stroom er na 30 minuten weer op en kon ik weer verder met mijn o-zo drukke leventje.

Aankomende donderdag komt mn lieve vriendske me bezoeken. Helaas voor hem dus niet de bezienswaardigheden, maar dat kan een andere keer ook nog :D. Dat is nu weer een dag waar ik naar uit kijk!

Liefs,
Romy

P.S. BERICHT AAN GERDA N.A.V. bericht onder vorige post: Gelukkig serveren ze op stage vaak rijst met bonen en yoghurt. Turks eten doe ik dus eigenlijk bijna iedere dag! Dit vind ik dan ook heeeeeel erg lekker en soms schep ik zelfs twee keer op (sst niet doorvertellen).

P.P.S. Hiernaast kun je je ook aanmelden voor een e-mail alert, mochten jullie bang zijn om mijn post af en toe te missen, is dit een handige oplossing! :D


  • 20 Maart 2016 - 21:25

    Gerda 't Jong:

    Hallo ik hoorde dat het erg leuk is geweest met mam en Sophie. Maar wat was het schrikken dit weekend zeg hopelijk wordt het beter hoor. Gaan de kinderen weer gewoon morgen naar school of voor de veiligheid niet. Nou heel veel groetjes he xxxGerda

  • 20 Maart 2016 - 21:40

    Marcel Van Der Wee:

    Bedankt Romy, voor dit mooie verslag. Elke keer kijk ik er weer naar uit en lees het met veel belangstelling.
    Fijne dagen met Remco, succes en blijf waakzaam.
    Groetjes, Marcel

  • 20 Maart 2016 - 22:13

    Mama:

    Dag lieverd,
    Weer net je reisverslag kunnen lezen, wat fijn dat het op mijn mail adres aangegeven wordt en ik zodoende door kan klikken.
    Het lijkt alweer verder weg dan 1 week geleden maar dat is het niet. Genoten hebben we en ik vertel het dan ook aan iedereen die het maar horen wilt!
    Helaas worden we dus ook opgeschrikt door zeer verontrustend nieuws. Wat een commotie en paniek. Onmacht, verdriet voor al die onschuldige burgers. Als moeder maak ik mij natuurlijk zorgen om jou/ jullie daar in dat verre land. Ik hoop dat jullie die maanden die jullie daar nog rest, door kunnen brengen, niet in angst, maar in vrede en vrijheid. Genietend van al het moois om je heen, de vriendelijke mensen van Istanbul die zo gastvrij zijn.
    Maar je weet Romy, mocht het te heet onder de voeten worden, jijzelf teveel bezorgd om de angstige situatie, dan is een vlucht terug snel gemaakt en altijd mogelijk! Dat kan ten alle tijde verzorgd worden!
    We houden het allemaal in de gaten.
    Dag lieverd, ga morgen weer de kindjes blij maken en helpen. Groetjes en dikke kus, Mam

  • 23 Maart 2016 - 16:33

    Tante Adrie:

    Hoi Roompie, leuk hoor om je verhalen te lezen.
    Fijn dat je het zo leuk gehad hebt met Mam en Sophie!
    We wensen je veel plezier als Remco komt morgen. Geniet er maar van lieverd!
    Groetjes en een big hug van Ome Joost en Auntie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romy

Actief sinds 18 Feb. 2016
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 2579

Voorgaande reizen:

11 Februari 2016 - 08 Juli 2016

Istanbul internship 2016

Landen bezocht: